A trénerekről és napidíjukról
Tréneri Edzőtábor Egyesület több mint 400 tréner részvételével készített online felmérést a szakmáról ősszel. Ebből az is megállapítható volt, hogy a trénerek 65%-a állt át on-line tréningre a koronavírus miatt. A legtöbb megbízás és a bevétel a nagyvállalatoktól érkezik.
A felmérésben egészen pontosan 411
tréner töltötte ki a Tréneri Edzőtábor Egyesület (TEE) online kérdőívét. A
szervezet 2020 nyarán alakult azzal a céllal, hogy teret biztosítson a trénerek
közötti tudásmegosztásnak, az információáramlásnak, és szakmai közösséget
teremtsen.
A kutatás adatait nézve az átlagos magyar tréner nő, budapesti, diplomás és
36-55 év közötti. A diplomák közül a relatív többség tanári (34%) végzettségű,
majd a közgazdászok (29%), a pszichológusok (16%) és a bölcsészek (15%)
következnek. Coach végzettsége 16%-uknak van.
Tréningtípusok szerint 51% zárt tréninget vezet (amelyre a megbízó hoz
résztvevőket), nyílt tréninget (amelyre bármilyen magánszemély jelentkezhet)
12% hirdet, a többieknél mindkét típus előfordul.
Mennyiért tartanak egy egynapos foglalkozást?
A tréneri napidíjak függenek attól, hogy a szakemberek milyen szervezetnek tartják és kell-e valamilyen marketing tevékenységet mögé tenni (azaz a trénernek promotálnia kell-e magát és szolgáltatását vagy alvállalkozóként csatlakozik be). Nagyvállalatoknak jellemzően 180 000 forintos napidíjért kínálják a trénerek munkájukat, kis- és közepes vállalatoknak 100 000 forintért, pályázat keretében 80-90 000 forintért. Itt jegyezzük meg, hogy a mi tapasztalataink ennél lényegesen magasabb díjakat mutatnak, ráadásul vidékre egy budapesti tréner 200 ezer forint alatt el sem indul. A nonprofit szektorban is nagy a szórás: akadnak trénerek, akik társadalmi felelősségvállalásból nem kérnek pénzt vagy csak minimális összeget, a többség 40 000 forint körüli napidíjról állít ki számlát. Mivel vannak, akik nem tesznek különbséget megbízó között, ők felfelé húzzák az átlagot, ami 65 000 forint.
Nagy Emőke a TEE titkára elmondta,
hogy egy főállású, vállalkozói formában dolgozó trénernek évi 10-12 millió
forintos árbevételre szüksége van a nyereséges működéshez. Ez azt jelenti, hogy
150 000 forintos napidíjjal havi 7-8 tréningnapnak lennie kell. Itt igazolódik
vissza, hogy valójában kevesebb tréninget tartanak magasabb áron, a mi
tapasztalataink szerint.
A kitöltők harminc százaléka jelölte meg a nagyvállalatokat, mint a bevételeik
döntő részeinek forrását, ugyanerre a kérdésre 22% választotta a kis- és
közepes vállalkozásokat és mindössze 19% az egyéni ügyfeleket. Ez nem jelent
automatikusan volument is, elképzelhető, hogy a napok számában több az egyéni
ügyfeleknek vagy kis- és középvállalkozásoknak tartott tréning.
A trénerek jellemzően nem egy-két órás, hanem több napos (42%) vagy egynapos
(30%) foglalkozást vezetnek (pályázatban nyolc óra alatt nem is nagyon lehet,
illetve engedélyezett, de kötelező óraszámok vannak – a szerk.).
Mennyit készülnek egy egynapos
tréningre? A válaszokból kiderül, hogy 52%-uk több mint 4 órát, 29%-uk 2-4
órát, ennél kevesebbet csak 19%.
A kitöltők egyharmada főállású tréner, csak a tréningtartásból él. 13 százalék
alkalmazotti státuszú, belső tréner vagy vezető, aki jellemzően a csapatának
tart tréninget. A nem főállásban tréninget tartók jellemzően pedagógusként,
vezetőként, tanácsadóként, coachként vagy pszichológusként dolgoznak.
6-ról 65 százalékra nőtt az online tréninget tartók aránya
A koronavírus-járvány átrendezte a tréningek típusait. Míg március előtt csak 6% tartott rendszeresen online tréninget, addig ez őszre már 65%-ra nőtt.
A tréningek gyakoriságára vonatkozó kérdésre a legtöbb válasz a heti 2 napra (19%) és a havi 3-5 napra (24%) érkezett. (Ami ellentmond a fentebb említett 7-8 napnak – a szerk.)
A trénerek folyamatosan képzik is magukat: 55% évente 2-3-szor jár továbbképzésre, 10% havi szinten. Jellemzően évi 10-30 ezer forintot költenek tréning eszközökre vagy szakkönyvekre.
A HR portal cikke alapján