Állítsd le!
Január, 8 fok. Iskola előtt. Dóri apukája áll az ovi előtt, várja, hogy anya beszéljen az óvó nénivel, így Kálmán kint vár az autóban. A motor jár.
Május vége, 26. Iskola előtt. Lacika anyukája csak beugrik beszélni a tanár bácsival, hogy ne húzza meg matekból a gyereket. Férje, id. László az autóban vár. A motor jár.
Szeptember közepe, 24 fok. K. Péter munkába indul, a ház előtt kicsit melegíti a motort, mert az a tuti.
Április, 19 fok. Vasúti átjáró Csepelen. Kiegészítő lámpa világít „Motor ki”. A várakozó 49 autóból 5 állította le a motort.
Október, 12 fok. Miklós várakozik egy kicsit, mert korábban ért egy tárgyalásra. A motor nem jár. Mert nincs. Elektromos az autó.
Nos, valóban nem lehet mindenki Miklós. Nem lehet elvárni, hogy mindenki elektromos autóra váltson. (De mint azt egy korábbi írásunkban már kimutattuk az elektromos autó is jelentősen szennyezi a levegőt, a puszta mozgásával.)

Engem rettenetesen dühít, ha egy várakozó autó járatja a motorját, legyen az benzines vagy rosszabb esetben dízeles. Értem én, hogy de kint meleg van vagy épp hideg, szóval fűteni vagy hűteni kell az autót. Csak megszokásból már akkor is hűtjük vagy fűtjük az autót amikor nem kell. És épp az iskola, az ovi előtt, ahol milliónyi gyerek mindjárt természetes légszűrőként belélegzi a kormot és egyéb káros anyagot. Tulajdonképen Kálmán, id. László, K. Péter és a többiek, akik járatják a motort a saját gyereküket, szüleiket és magukat gyilkolják! Európában évente majdnem 800.000 ember hal meg bizonyíthatóan a légszennyezés következtében. Lefordítva ez tíz év alatt a komplett magyar lakosság…
Melegítjük az autókat, ha kell, ha nem. A régi csotrogányokon már nem segít, a kipufogóból úgy is dől a füst, az újakat meg már nem is kell. Vezetni kell megtanulni, pl. az üzemi hőmérséklet eléréség nem padlógázzal közlekedni. Egyes európai országokban, így jó ha tudják tilos az autót „üresen” járatni. Tehát télen is. „Csak addig amíg lesöpröm a havat!” – hányszor hallom, közben a csövön irdatlan mennyiségű gyilkos anyag kerül az amúgy is nehezen tisztuló téli párán át az éterbe. Sajnos nálunk ilyen előírás nincs, és ha lenne, akkor is tojna rá mindenki, mert mindenki tudja a tutit, a rendőrök meg úgyse foglalkoznak lassan semmivel, csak pöffeszkednek az autóikban. (Na jó, tisztelet a kivételnek.)
A kormánypropaganda szerint speciel Budapest és Magyarország levegője javul. Nos, nem ez az állítás nem igaz, kivéve a koronavírus járvány idei kezdeti időszakában. Ügyesen még az Országos Meteorológiai Szolgálat is csak úgy adja meg az adatokat, hogy egy diagramin ne lehessen az összes értéket összevetni, illetve nem húzza rá a küszöbértékek görbéjét.
Szerencsére azért van ahol találhatunk némi támpontot. A legnagyobb problémát a korom – ez főleg a dízel üzemből keletkezik – és a szálló por okozza. A szálló por nano részecskéit a tüdő szépen elraktározza és asztmatikus rohamokat, károsodást okoz bárkinél. A legveszélyeztetettebbek épp a gyerekek, akik a földhöz közelebb a járművek légárama által keltett port is jobban megkapják.

És akkor erre pakolódnak az autókból kiáramló különféle egyéb kémiai anyagok. Az is igaz, hogy mára a fejlesztéseknek köszönhetően a dízelmotorok (Euro6) kevesebb káros anyagot bocsájtanak ki, mint a benzines társaik. És az is igaz, hogy a levegő minőségének romlásáért legnagyobb részben nem a járművek a hibásak. És épp ezt a részarányt lehetne még csökkenteni, ha nem járatnánk tökéletesen feleslegesen a jármű motorját.
Mindig hangsúlyozom, hogy nem vagyok vérmes környezetvédő, nem akarok végletekben gondolkodni. Ausztriában azért van kevesebb por, mert szinte minden út aszfaltozott, ráadásul jó minőségi burkolattal, hogy az ne kopjon – amely anyag szintén a levegőbe kerül -, ráadásul a másik szennyező főbűnös a gumi is kevésbé kopik. Nálunk az utak minősége kritikán aluli, a jó minőségű gumi drága, ezért az olcsóbb gyorsabban kopót választják, kevés az elektromos autó, a mezőgazdasági utak burkolatlanok, így elképesztő mennyiségű port sikerül a levegőbe juttatnunk.

És ezt szívjuk. Amíg lehet. Aztán megszívjuk…
Bár nincsenek illúzióim, de jó lenne mozgalmat indítani arra, hogy ne járassuk feleslegesen az autó motorját. Télen sem hűl ki olyan gyorsan, nyáron sem melegszik fel öt perc alatt a levegő az autóban, szóval indokolatlan az álló jármű motorját üzemeltetni. Örvendetes, hogy az autógyártók az innováció során a start/stoppos autókat ma már szinte szériaként adják a járművekhez.
Szóval, kérlek, Állítsd le! Kösz!