Irány a hűtő! – avagy enni, vagy nem enni?

Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás, amivel a magam részéről a legteljesebb mértékben tudok azonosulni. Az viszont tény, hogy ötven – hetven évvel ezelőtt ennek a mondásnak merőben más jelentése, jelentősége volt, mint manapság.

Táplálkozz egészségesen! Válts életmódot! – na de mégis hogyan? Soha ennyi tanáccsal, iránymutatással, okos és okoskodó gondolattal nem kellett szembenézzünk mint most. S bár a felépítésünk alapvetően hasonló, mégis mindannyian mások vagyunk. Számos kérdés merül fel, ezekből szemezgettem ezúttal – mintegy irányjelzőként.

A táplálkozási kérdéskörben az egyik legfontosabb, és legszélesebb kört érintő téma a diéta, fogyókúra kérdése, valamint az egészséges életmód. A hölgyek körében egészen biztos vagyok abban, hogy többen vannak, akik elégedetlenül szemlélik a tükörképüket, vagy épp a mérleg kijelzőjét, mint akiket ez megnyugvással tölt el, mindazonáltal a férfiak is érintettek e témában. Tudjuk jól, minden héten, hónapban felbukkan valami bombabiztos, eleddig ismeretlen módszer, csodaszer, ami megoldja a túlsúly kérdését. Aztán persze rendre mindegyikről kiderül, hogy mégsem hozza el a megváltást. Vannak viszonylag időtálló módszerek, amelyekre többen esküsznek – illetve nyilván mindegyiknek megvan az ellentábora is.

Ezek közül egy a paleo: húst hússal, hozzá pedig temérdek zsír. Bizarrul hangzik, de van, akinél hatásos, látványos. A sok zsír azonban emelheti a koleszterinszintet, a csontritkulási hajlamot. Ráadásul működési mechanizmusa révén a szervezet – hangozzék bármennyire is meglepően – tulajdonképpen éhségérzet nélkül bár, de egyvégtében éhezik. Egy darabig működhet ez a módszer, na de mi lesz aztán….?

Az Atkins diéta több, mint megosztó. Alapgondolata, hogy a működésünkhöz szükséges energiát sokkal inkább fehérjéből, semmint szénhidrátból fedezzük. Nem is hangzik rosszul, ugye? Igen ám, de sajnos oly mértékben kihathat a hormonháztartásra, hogy akár a gyermekáldást is akadályozhatja, és a sok fehérjének sem a vese, sem a máj, sem pedig az ízületek nem örülnek. A zóna diéta hasonló elgondoláson alapul. A fenti mellékhatáson túlmenően az úgynevezett jojó effektussal is számolnunk kell ezeknél a kúráknál: a leolvadt kilók gyorsabban jönnek vissza, mint ahogy megváltunk tőlük, és jó eséllyel nem egyedül érkeznek, hozzák magukkal néhány korábban nem látott társukat is.

Limonádé kúra! Istenien hangzik – kiváltképp a nyár közeledtével. De sajnos ez is túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. A léböjtúra sem mindenkinek válik be, megfelelő tápanyag nélkül gyorsan elérjük a teljesítőképességünk határát, s a cukros üdítő egyébként sem a legjobb választás. A témában jártasak nyilván hallottak már a DASH diétáról, amelyet a magas vérnyomással küszködőknek ajánlják, a vércsoport, vagy a 90 napos diétáról, netán a mediterrán diétáról, ahol csekély mértékű vörösbor is megengedett.

Húsimádó kontra vegetáriánus

Örök téma, ha egy társaságban beállna a kínos csend, elég felvetni az együnk húst, avagy mégsem kérdéskörét, és biztosan lehetünk benne, hogy rögvest lesz önként jelentkező szószóló mindkét táborból.

Három – négy évtizeddel ezelőtt jómagam még csak ott tartottam, hogy aki nem eszik húst, na őt nevezzük vegetáriánusnak. Csak később szembesültem vele, hogy a vegetarianizmusnak is számos árnyalata van.