Nem lehetünk büszkék

Bár nem hisszük, hogy ne lennénk tisztába mindazzal, amit Jakub Marian – akitől már korábban is idéztünk írást – prezentál honlapján, de úgy véljük továbbra sem mehetünk el szó nélkül a katasztrofális idegen nyelv tudásunk mellett. Kivonatosan adjuk közre cikkét, megtűzdelve saját véleményünkkel.

Az idegen nyelvi képzés a középiskolai oktatás egyik legfontosabb része Európában. Abban egyet kell érteni, hogy az angol nyelv ismerete a minimális elvárási szint, azonban azt is be kell látni ez egyre kevésbé elég. A három legfontosabb európai nyelv ismerete– az angol, a német és a francia – kulcskérdés a sikeres gazdasági élethez, főként a kisebb európai államok esetében. Fontos ez a beruházások miatt, ha a gazdaságot tekintjük, de a polgárok tekintetében alkalmazásuk, illetve a külföldi továbbtanulás esélyei miatt.

Az Eurostat 2013-as adatai alapján készült térképen látható, hogy az alsóbb középiskolai tanulók hány nyelvet tanulnak. Természetesen az adatok átlagok, mindenesetre sokat mondóak.

languages-per-pupil-lower-secondary

Érdekes módon az angolokról nem készült statisztika, de az látható, hogy Európában elég nagy szórást mutat a kezdő középiskolások nyelvtanulásának darabszáma. (Tegyük hozzá: a középiskola máskor kezdődik az egyes tagállamokban.)

Ami viszont ennél szomorúbb, hogy míg Luxemburgban egy kezdő középiskolás 2,5 nyelvet tanul, addig Magyarországon ez a szám mindössze egy. Ezzel sereghajtók vagyunk, de nagyon! Ez annál is aggasztóbb, mert a magyar az az egyetlen európai nyelv, amelyik semelyik másik európai nyelvvel nem mutat bármiféle közösséget, kölcsönösséget. És ez benne a legnyugtalanítóbb. Pont nekünk illene minél több nyelvet megismernünk, már a lehető legkorábban.

A felsőbb, kvázi végzős középiskolásoknál, már drasztikusabb a változás. Szerencsére itt mi magyarok már nem a sereghajtó ország vagyunk, helyünket az angolok és portugálok veszik át. Bár az 1,4-es átlagunkkal nincs miért hátradőlni.

languages-per-pupil-upper-secondary

Luxembourg itt is vezető helyen áll a maga 3,0-as átlagával és látható némi angol arrogancia: mindenki tanuljon meg angolul, mi nem igazán fogunk más nyelvet beszélni. A számok általában a felsőbb középiskolásoknál viszonylag hasonló a legtöbb esetben, de van egy jelentős csökkenése Olaszországban és Portugáliában esetén, míg jelentős a növekedése Belgiumban. A helyzet Portugáliában különösen aggasztó, mivel ez az egyetlen nem-angol nyelvű EU ország, ahol kevesebb, mint egy idegen nyelv az egy tanulóra jutó tanult nyelv ezen a szinten.

Ezért nem szabad hátradőlnünk!

Forrás: https://jakubmarian.com/number-of-foreign-languages-studied-per-pupil-in-europe/