Újabb rangsor, újabb választás

Minden évben megvalósul jó pár ezer gyerek és szüleik rémálma. Vesszőfutás szerű menet az, amíg ki tudják választani, hogy melyik iskolába jelentkezzen a gyerek az általános után. Talán a legnagyobb hiba, ha a szülő nem veszi figyelembe a gyerek képességeit, vagy ami még rosszabb, a gyerek kívánságát.

Lássuk be, nem könnyű ez a feladat. Egyrészt szülőként szeretnénk, ha a gyerek jó képzést kapna és ha akar meg legyen az esélye az egyetemre kerüléshez. Másrészt a gyerek mégiscsak gyerek, tanuljon persze, de ne szakadjon meg a sportolás, a különórák és a külön nyelvtanulás mellett.

Elvben a választásban segíthetnek a sokféle módszertannal készült különféle rangsorolások és statisztikák. (És most hagyjuk, hogy milyen felvételit ír egy 14 éves gyerek!) De a millió rangsorban nincsenek benne azok a tényezők, amik a tanulás örömét, az iskola hangulatát, a tanárok arcát mutatja be. Csak egy rövid személyes élményt szeretnék idézni: tavaly lelkiismeretes módon végig látogattuk azokat az intézményeket, amelyek a gyerek természettudományos érdeklődése miatt szóba kerülhetett. Egy a mostani rangsorban most is előkelő helyen lévő intézményben a bemutatót megtartó még bemutatkozni is elfelejtett! A tanárok arca a méla unalmat, a srácoké a teljes nihilt mutatta. Szerencsére nem vették fel a gyereket. Felvették oda, ami kissé hátrébb van a rangsorban, mosolyognak a tanárok, a diákok és még a gyerek is imád idejárni!

Ennyi kitérő után nézzük a mostani tényeket: a veszprémi Lovassy László Gimnázium vezeti a középiskolák rangsorát – a legjobbiskola.hu összeállításában. Az összegzés szerint a második helyezett a nyolcosztályos, budapesti Deák Téri Evangélikus Gimnázium lett, a bronzérmet pedig ugyanezen intézmény négy évfolyamos képzési formája szerezte meg.

A hagyományos, négy évfolyamos gimnáziumokat tekintve az első két helyezett az összetett listát is vezető Lovassy László Gimnázium, illetve a Deák Téri Evangélikus Gimnázium lett, míg a harmadik helyen a fővárosi V. kerületi Eötvös József Gimnázium végzett.

A szakközépiskolák rangsorát a Győri Szolgáltatási Centrum Krúdy Gyula Gimnáziuma, Két Tanítási Nyelvű Középiskolája, Turisztikai és Vendéglátóipari Szakképző Iskolája vezeti. A második helyen a Szombathelyi Szolgáltatási Centrum Kereskedelmi és Vendéglátó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma végzett, míg a harmadik ebben a kategóriában a Győri Műszaki Szolgáltatási Centrum Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma lett.

A legjobbiskola.hu portál 1000 intézmény 1700 képzési formáját rangsorolta, a lista elkészítésének metódusáról a portálon az olvasható, amely szerint a sorrend kialakításánál az Oktatási Hivatal által közzétett legfrissebb kompetenciaméréseket és érettségi eredményeket vették figyelembe. Arra voltak kíváncsiak, hogy az érettségin indult diákok milyen sikerességgel végeztek a választott tantárgyból, és hogy hányan választották az iskola sikeres érettségi tantárgyait. Számoltak az iskola eredményeinek stabilitásával is, a más rangsorolásnál szokásos egy év helyett öt esztendő érettségi és kompetencia-felmérési eredményeit átlagolták, így egy-egy jó vagy rossz év nem torzítja az eredményeket, hanem egységes képet lehet kapni az egyes középiskolák teljesítményéről.

A készítők nevében Palotás Ádám az MTI-nek arról is beszélt, hogy minden érettségi tantárgyból meghatározták az országos átlagot és ehhez viszonyították, hogy egy-egy iskolában mennyivel lett jobb vagy rosszabb az érettségi eredmény. Így az a diák, amelyik tudja, milyen tárgyból szeretne felvételizni, könnyen kiválaszthatja, melyik középiskolában van esélye a legjobb eredményt elérni.

 

Forrás: MTI alapján, fotó: Máthé Zoltán